انواع داده در جاوا اسکریپت

متغیرهای جاوا اسکریپت می توانند انواع داده زیادی را بگیرند از جمله اعداد، رشته ها، آرایه ها، اشیاء و غیره؛ از قبیل:

انواع داده در جاوا اسکریپت

مفهوم نوع داده

در برنامه نویسی، نوع داده مفهوم بسیار با اهمیتی است. برای اینکه بتوان روی متغیرها عملیات انجام داد، دانستن نوع داده ای که در آنها ذخیره است، بسیار مهم است. بدون نوع داده، کامپیوتر نمی تواند با ایمنی مسئله زیر را حل کند:

مفهوم نوع داده

آیا جمع زدن "ولوو" با شانزده منطقی به نظر می رسد؟ آیا نتیجه ای از این عبارت حاصل می شود؟ آیا موجب بروز خطا در اجرای برنامه می شود؟

جاوا اسکریپت با این عبارت به صورت جمع رشته ها برخورد می کند. چون عملوند دوم یک رشته است، جاو اسکریپت عملوند دوم را نیز رشته محسوب می کند.

در جاوا اسکرپیت عبارت ها از چپ به راست ارزیابی می شوند. توالی متفاوت عبارت می تواند نتایج متفاوتی بدهد مثلا حاصل عبارت زیر 20Volvo است.

نوع داده جاوا

اما حاصل عبارت زیر Volvo164 است.

ترجمه متون

در مثال اول جاوا 16 و 4 را عدد محسوب کرده و جمع می زند، اما حاصل آنها را رشته محسوب کرده و به رشته بعدی می چسباند. اما در عبارت دوم، جون عملوند اول رشته است، کل عبارت را رشته محسوب می کند.

جاوا اسکریپت دارای انواع داده دینامیک است

جاوا اسکریپت دارای انواع داده دینامیک است، بدین معنی است که می توان به یک متغیر انواع داده متفاوتی تخصیص داد، از قبیل:

داده دینامیک

رشته ها در جاوا اسکریپت

یک رشته (یا یک رشته متن) مجموعه ای از چند حرف است مثل "پرستار".

رشته ها در جاوا اسکریپت

رشته ها بین علامت گیومه نوشته می شوند. می توان از گیومه تک یا دوتایی استفاده کرد. مثال:

نوع داده رشته ای

در ادامه این راهنما بیشتر به رشته ها پرداخته می شود.

اعداد در جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت برای اعداد فقط یک نوع داده دارد. می توان اعداد را با یا بدون اعشار نوشت:

اعداد در جاوا اسکریپت

می توان اعداد بیش از حد بزرگ یا کوچک را با نمادهای علمی (توان) نوشت:

نوع داده عدد صحیح

در ادامه این راهنما بیشتر به نوع داده عدد صحیح پرداخته می شود.

بولی ها در جاوا اسکریپت

نوع داده بولی اغلب برای تست کردن شرط بکار می رود و دو مقدار true یا false به خود می گیرد:

نوع داده بولی

نوع داده بولی در ادامه راهنما بحث می شود.

آرایه ها در جاوا اسکریپت

آرایه ها در جاوا اسکریپت با علامت کروشه [] نوشته می شوند. آیتم های هر آرایه با استفاده از ویرگول (کاما) از هم جدا می شوند. در قطعه کد زیر یک آرایه ایجاد (اعلان) می شود که حاوی نام سه نوع ماشین است (آرایه نام ماشین):

آرایه ها در جاوا اسکریپت

ایندکس گذاری آرایه ها از صفر شروع می شود، یعنی اولین عضو یک آرایه دارای ایندکس [0]، دومی [1] و به همین ترتیب است. در ادامه راهنما آرایه ها بیشتر بحث خواهد شد.

اشیاء در جاوا اسکریپت اشیاء در جاوا اسکریپت بین آکولاد {} نوشته می شوند. خواص اشیا به صورت اسامی نوشته می شوند مثل یک جفت مقدار که توسط کاما از هم جدا می شوند. مثال:

ایندکس آرایه ها

شی (شخص) مثال فوق دارای چهار ویژگی یا خصیصه است: firstName، lastName، age، و eyeColor. اشیا در ادامه بحث بیشتر باز می شوند.

اپراتور typeof

می توان از این اپراتور برای مشخص کردن نوع داده متغیر جاوا اسکریپت استفاده نمود:

اپراتور typeof

آرایه ها در جاوا اسکریپت یک نوع خاص از شی هستند. بنابراین این برگشتی این اپراتور برای typeof [1,2,3,4] شی خواهد بود.

انواع داده تعریف نشده

در جاوا اسکریپت متغیر بدن مقدار دارای مقدار نامشخص یا تعریف نشده است. بنابراین اپراتور typeof برگشتی undefined خواهد داشت. هر متغیری را می توان با ست کردن مقدار undefined به آن خالی کرد و نوع آن به نامشخص ست می شود:

undefined data type

مقادیر تهی

یک مقدار خالی یا تهی با نوع داده نامشخص یا تعریف نشده فرق دارد. هر متغیر رشته ای هم دارای نوع داده و هم مقدار است مثال:

empty variable

پوچ (نول)

در جاوا اسکریپت null برابر «هیچی» است. فرض می شد که نول چیزی است که وجود ندارد. متاسفانه در جاوا اسکریپت نوع داده نول یک شی است. می توان این مسئله را یک bug در جاوا اسکریپت دانست.

null

می توان متغیر را با ست کردن به نول خالی کرد. مثل:

متغیر تهی

همچنین می توان شی را با ست کردن به مقدار تعریف نشده خالی کرد:

متغیر پوچ

در مثال زیر تفاوت نول و تعریف نشده نشان داده شده است:

آموزش جاوا اسکریپت