متغیرها در جاوا اسکریپت

متغیرها در جاوا اسکریپت محفظه ای برای ذخیره کردن داده هستند.
در مثال زیر x, y, z همگی متغیر هستند:

متغیرها در جاوا اسکریپت

مثال بالا نشان می دهد که در متغیر 5=x عدد 5 ذخیره شده است یا عدد 6 در متغیر y ذخیره شده است. حاصل جمع متغیرهای x و y در متغیر z ذخیره می شود.

تعریف متغیرها بیشتر مثل فرمول جبر است

تعریف متغیرها بیشتر مثل فرمول های جبری است. در مثال زیر سه متغیر تعریف شده است:

شناسه ها در جاوا اسکریپت

در برنامه نویسی نیز همانند جبر از متغیرها برای نگهداشتن مقادیر استفاده می کنیم. متغیرها همانند جبر در عبارات استفاده می شوند.

در جاوا اسکریپت متغیرها برای ذخیره مقدار داده ها استفاده می شوند.

شناسه ها در جاوا اسکریپت

تمامی متغیرها در جاوا اسکریپت بایستی توسط یک شناسه منحصر به فرد مشخص گردند. نام منحصر به فرد متغیرها را شناسه (identifier) آنها می گویند. شناسه می توانند اسامی کوتاه مثل x و y باشند یا اسم توصیفی مثل age یا sum باشند.

قواعد کلی نامگذاری متغیرها (تعیین شناسه متغیر) عبارتست از:

  • نام متغیر می تواند حاوی حروف، ارقام، زیر خط و نماد دلار باشد.
  • نام متغیر بایستی یک حرف شروع شود.
  • نام متغیر می تواند با علامت دلار یا زیر خط شروع شود ($ یا _)
  • نام متغیر نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حروف حساس است.
  • از کلمات کلیدی رزرو شده زبان نباید برای نامگذاری متغیرها استفاده کرد.
شناسه ها در جاوا اسکریپت نسبت به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند.

اپراتور تخصیص

در جاوا اسکریپت اپراتور تخصیص = است، اما به معنی مساوی بودن نیست. علامت = در جاواسکریپت با جبر و ریاضی فرق دارد. مثال زیر در ریاضی بی معنی است:

اما در جاواسکریپت معنادار است. در این دستور مقدار 5+x به متغیر x تخصص داده می شود. (این دستور مقدار 5+x را محاسبه کرده، نتیجه را در متغیر x ذخیره می کند. مقدار متغیر x به میزان 5 واحد افزایش می یابد).

در جاوا اسکریپت علامت یا اپراتور تساوی == است.

نوع داده در جاوا اسکریپت

متغیرها در جاوا اسکریپت اعداد و رشته ها را نگه می دارند. مثلاً عدد 100 یا رشته "پرستار".
در زبان های برنامه نویسی به متن رشته اطلاق می شود.
در این زبان انواع داده زیادی وجود دارد که در مبحث مربوطه بحث می شوند، فعلا به اعداد و رشته ها می پردازیم.
رشته ها در داخل علامت "" یا ' ' گذاشته می شوند. اگر عدد در داخل گیومه گذاشته شود (مثل '114' یا "114")، رشته محسوب می شود. مثال:

نوع داده در جاوا اسکریپت

تعریف یا اعلان متغیر در جاوا اسکریپت

در جاوا اسکریپت ایجاد متغیر را اعلان متغیر می گویند. برای تعریف یا اعلان متغیر از کلمه کلیدی var استفاده می شود.

ایجاد متغیر را اعلان متغیر می گویند

پس از اعلان متغیر، متغیر مقدار ندارد (بطور فنی گفته می شود که متغیر دارای مقدار تعیین نشده (undefined) است.

برای تخصیص مقدار به متغیر از نماد مساوی (=) استفاده می شود:

متغیر مقدار ندارد

می توان در زمان اعلان متغیر، به آن مقداری تخصیص داد:

می توان در زمان اعلان متغیر، به آن مقداری تخصیص داد

در مثال زیر متغیری به نام carName اعلان شده مقدار "Volvo" به آن تخصیص داده می شود.

سپس مقدار خروجی متغیر (output) در داخل یک پاراگراف HTML با شناسه "demo" گذاشته می شود:

همه متغیرها در شروع قطعه کد یا ابتدای اسکریپت
به عنوان یک عادت پسندیده، بهتر است همه متغیرها در شروع قطعه کد یا ابتدای اسکریپت نوشته شوند.

یک دستور، چندین متغیر

می توان چندین متغیر را در یک خط کد تعریف کرد. عبارت را با کلمه کلیدی var شروع کرده و هر تعداد متغیر لازم است اعلان می کنیم. باید بین آنها کاما گذاشت. مثال:

یک دستور چندین متغیر

می توان چندین متغیر را در چندین خط با کاما جدا کرده و در نهایت سمی کالن گذاشت، مثل

چندین متغیر در چندین خط با کاما جدا

مقدار متغیر = تعریف نشده

در برناهه های کامپیوتر معمولا متغیرها بدون مقدار اعلان می شوند. مقدار می تواند چیزی محاسبه شده و حاصل یک محاسبه باشد یا ممکن است در ادامه و ورودی کاربر به آن تخصیص داده شود.
متغیری که بدون مقدار اعلان شود، دارای مقدار تعریف نشده (Value = undefined) است.

در مثال زیر متغیر carName هنگام اجرای این کد دارای مقدار نیست:

مقدار متغیر تعریف نشده

اگر متغیری را تعریف و به آن مقدار تخصیص داد و در ادامه کد مجدداً آن را اعلان کنیم، مقدار قبلی آن از بین نمی رود، مثلاً:

مقدار متغیر

محاسبات جبری در جاوا اسکریپت

همانند جبر و ریاضی، می توان با متغیرهای جاوا اسکریپت نیز چهار عمل اصلی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام داد.

محاسبات جبری در جاوا اسکریپت

جمع رشته ها نیز امکانپذیر است که آنها را به هم می چسباند.

جمع رشته ها

این کد را نیز امتحان کنید:

جمع رشته ها

خروجی این دستور 523 خواهد بود. جاوا اسکریپت ارقام 2 و 3 را نیز رشته محسوب کرده و سه مقدار را به هم می چسباند.

اگر عددی با یک متغیر رشته ای یا رشته ای جمع شود، عدد نیز رشته محسوب می شود.

حال این کد را امتحان کنید:

عددی با یک متغیر رشته ای یا رشته ای جمع شود

خروجی این دستور 55 خواهد بود. جاوا اسکریپت ابتدا دو رقم 2 و 3 را با هم جمع زده و بعد به رشته 5 می چسباند.

عضویت در خبرنامه پلکسا

در صورت تمایل ایمیل خود را وارد کنید و تازه های پلکسا را از طریق ایمیل دریافت کنید. خبرنامه الکسا هفته نامه بوده و حاوی جدیدترین مطالب و نشریات پلکسا است.

با ما شریک شوید

با ما باشید

قابل توجه وبمسترها

وبمستر گرامی

در صورتی که به دنبال جذب بازدید کننده یا ارتقای رنکینگ سایت خود هستید، پیشنهاد می کنیم پلکسا را یک پست یا مطلب مهمان کنید. همانطور که برای سایت خود مطلب می نویسید، مطلب خود را آماده و کد نویسی کرده و در پلکسا منتشر کنید. پلکسا هیچگونه دخل یا تصرفی در پست شما نخواهد داشت.

سئوالات، نظرات، پیشنهادات و مطالب خود را با ما و کاربران پلکسا در میان بگذارید - انجمن پلکسا